História 1919-1929
Vznik prvej ČSR vniesol do života Slovenska a Slovákov podstatné zmeny. Badateľný pokrok zaznamenalo aj školstvo. Po prevrate došlo k zriaďovaniu nových škôl - od ľudových po univerzitu. Organizačným článkom školstva predvojnovej ČSR boli priemyselné školy s rôznymi odbormi a odborné školy, ktorých úlohou bolo poskytnúť slovenskej mládeži technické vzdelanie.
![]() ![]() V celej budove bola zriadená jedna trieda, ostatné miestnosti obsadili remeselníci. Bolo treba vyvinúť veľké úsilie, aby sa v budove mohlo v septembri 1919 započať vyučovanie v novozriadenej vyššej strojníckej a odbornej staviteľskej škole. Pre žiakov sa upravila jedna trieda ako spálňa a žiaci si sami zriadili kuchyňu v terajších umyvárňach v suteréne. Nebol dostatok slovenských žiakov, nebolo spoľahlivých učiteľov, učební ani učebných pomôcok. Doterajšiu školu - nižšiu kovorobnú - bolo treba od základu prebudovať. ![]() V školskom roku 1921/22 sa okrem vtedajších oddelení zriadili odborné kurzy pre ďalšie vzdelávanie učiteľov učňovských škôl. V školskom roku 1922/23 sa dobudovali všetky oddelenia. V tomto roku sa už v obidvoch oddeleniach vyššej školy uskutočnili prvé maturitné skúšky. V ďalších rokoch sa organizácia školy podstatne nezmenila. ![]() Je zrejmé, že vďaka rýchlemu tempu rastu školy doterajšia budova nemohla stačiť. Aby sa mohli všetky triedy riadne umiestniť, museli sa zrušiť odborné učebne. Na rozšírenie dielní a na zriadenie laboratórií sa nedalo ani pomyslieť. Už v roku 1920 sa začalo pomýšľať na vytvorenie nových, novej situácii primeraných materiálnych podmienok školy. Boli dve alternatívy: novostavba modernej školy alebo prístavba k pôvodnej budove. So zreteľom na finančnú situáciu a iné súrnejšie stavby škôl zdalo sa účelnejšie presadzovať prístavbu. Pôvodný projekt obsahoval aj nadstavbu dielenského traktu, ale túto neschválilo ministerstvo financií. V lete roku 1926 sa začalo s prístavbou. Prvé miestnosti v západnom krídle boli odovzdané do prevádzky začiatkom roku 1928, východné krídlo dokončili v lete 1928. V tom roku sa uskutočnili aj adaptácie v starej budove a pred Vianocami sa ukončili posledné stavebné práce. Náklad na prístavbu predstavoval asi 2 a pol milióna korún. Prístavbou sa získalo 85 % úžitkovej plochy. V prvom desaťročí republiky sa škola rozvíjala v duchu smerníc ministerstva školstva a národnej osvety z augusta 1919: starať sa o výchovu v najväčších technických odboroch: strojníckom a staviteľskom. V desiatom roku trvania bola organizácia školy ukončená a rozčlenená takto:
![]() V šk. roku 1922/23 sa konali prvé maturitné skúšky. V rokoch 1919/29 tu okrem riaditeľa školy pôsobilo 32 profesorov, 6 dielenských učiteľov, 12 výpomocných učiteľov, 4 asistenti a pomocný personál v počte 17 ľudí. Štátna priemyselná škola bola prvou v Bratislave, ktorá uskutočnila službu školského lekára. Škola mala už vtedy zvláštnu lekársku ordinačnú miestnosť, vybavenú všetkými potrebnými vyšetrovacími pomôckami. Bola v stálom spojení so sociálnymi inštitúciami. 1929 - 1939 ![]() V nasledujúcom desaťročí nenastali ani v organizácii školy, ani v učebných osnovách nijaké podstatné zmeny. Organizácia školy bola takáto:
1939-1945 Toto obdobie je poznačené veľkými politickými zmenami, vojnovými udalosťami, preto je jasné, že zmeny museli nastať aj v našej škole. Podľa uznesenia vlády Slovenského štátu z 18. 3. 1939, intimovaného prípisom predsedníctva slovenskej vlády z 20. 3. 1939, čís. 2622/1939, bol prepustený zo štátnej služby riaditeľ Ing. Anton Benda, 12 profesorov, 6 učiteľov dielenského vyučovania a 2 asistenti. Správu školy začiatkom školského roku 1939/40 prevzal Ing. Fischhof a viedol ju do konca apríla 1941. Odvtedy bola škola pod vedením Ing. Ferdinanda Amenu. V tom roku sa vykonali zmeny aj v samotnej budove školy. Rozšírili sa zbierky, dielne, laboratóriá. Počet žiakov sa zdvojnásobil. Škola vzrástla po stránke kvantitatívnej. Zriadili sa ďalšie oddelenia s 24 triedami. Oddelenia boli tieto:
1945-1948 ![]() Pravda, na priemyselných odborných školách významnú úlohu zohrával ďalší faktor: nutná potreba industrializácie Slovenska. Program rekonštrukcie a spriemyselňovania, prednostné budovanie strojárskeho priemyslu na Slovensku boli spojené s potrebou rýchleho rastu strednotechnických kádrov, čo sa nevyhnutne odrazilo aj na rozvoji stredných priemyselných strojníckych škôl. Po oslobodení sa postupne menil vnútorný obsah školy a skvalitnila sa výučba. Z roka na rok sa menila štruktúra sociálneho pôvodu žiakov. Počet žiakov z robotníckych rodín sa ustavične zvyšoval. Rýchle sa zakladali nové odborné školy, najmä strojnícke, zvyšovala sa starostlivosť o ich výstavbu a vybavenie. Menili sa učebné plány, osnovy, a učebnice odborných škôl. V nových podmienkach sa zakrátko menila profilácia absolventov odborných škôl v duchu potrieb hospodárstva, ako aj v duchu novej koncepcie štruktúry školstva. Strednotechické kádre dostali nové poslanie: v organizovaní výroby spĺňať najmä organizátorskú úlohu. ![]() Po ťažkom a dezorganizovanom frontovom šk. r. 1944/45 (v jesenných a zimných mesiacoch študenti museli pod komandom nemeckých vojakov chodiť kopať zákopy na okraji Bratislavy počas vyučovania) už v nasledujúcom šk. r. sa práca na škole konsolidovala. V zložení profesorského zboru nastali menšie zmeny. V nasledujúcich troch rokoch sa riaditeľstvo školy staralo o pevnú organizáciu práce školy. Starosti boli najmä s umiestnením narastajúceho počtu žiactva a tried čo viedlo k postupnému rušeniu odborných učební a k vytváraniu tried bez vlastnej učebne, ako aj k rozdeleniu školy. V triedach bývalo spravidla 40 i viac žiakov, čo sťažovalo výchovno-vyučovací proces a veľmi zaťažovalo vyučujúcich. Naliehavosť výchovy nových strojárskych kádrov však bola vážna a jej sa museli podriaďovať všetky ostatné zretele. V prvých rokoch po oslobodení zostávali nezmenené učebné osnovy a učebný plán odborných predmetov. V nich sa kládol dôraz na odbornosť, technológiu, stroje, strojové súčiastky a technické kreslenie, popri matematike mali vysoké počty hodín. Z učebného plánu vypadli náboženstvo a nemecký jazyk, ktorý nahradil ruský jazyk. V odborných predmetoch sa dosahovala dobrá úroveň, keďže na škole pôsobili viacerí veľmi dobrí odborníci, napr. Ing. Kovačič, Ing. Berender a iní. Takisto dobrú úroveň mali prípravné predmety fyzika a matematika, ktorých učitelia Ing. Mikuláš Gregor a o niečo neskoršie dr. František Krňan odišli učiť na Slovenskú vysokú školu technickú v Bratislave ako docenti a neskoršie vysokoškolskí profesori. V slovenskom jazyku a literatúre kvalitné výsledky zaručoval dr. Jozef Ružička, neskorší riaditeľ Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra a univerzitný profesor. Z profesorského zboru odišli na vysoké školy vyučovať prof. Čeněk (SVŠT Bratislava), prof. Ondrouch (UK Bratislava), Ing. Fischof (SVŠT Bratislava) a Ing. Klág (ČVUT Praha). Organizácia školy naďalej zostala nezmenená. Jadro práce sa sústreďovalo na prípravu stredných technických kádrov pre strojárstvo, a preto hlavným článkom jej organizácie bola odborná škola strojnícka. V šk. r. 1939/40 sa osamostatnila Stredná odborná škola stavebná v Bratislave, ktorá sa odsťahovala na Zochovu ulicu. Niekoľko rokov ju riadil ako expozitúru školy Ing. Juraj Chorváth, ktorý bol poverený vedením tohto odboru už na starej škole a od roku 1949 ju viedol samostatne. ![]() Po oslobodení sa takým istým spôsobom osamostatnila v roku 1950 Stredná priemyselná škola elektrotechnická v Bratislave na Zochovej ulici. Elektrotechnické oddelenie školy ako samostatný odbor fungoval ešte prvé roky po roku 1945. V r. 1948 v živote školy došlo k dôležitej zmene. Riaditeľom sa stal Ing. Štefan Kovačič, dovtedajší profesor školy, človek neobyčajne agilný, svojej škole a vlasti celou dušou oddaný. Za jeho vyše dvadsaťročného pôsobenia vo funkcii riaditeľa (zomrel v aktívnej službe v roku 1970) Stredná priemyselná škola strojnícka v Bratislave sa stala školou, podľa vzoru ktorej sa budovala celá séria strojníckych škôl na Slovensku. Za jeho osobnej účasti a pomoci sa zriaďovali odborné strojnícke školy v Trnave, v Novom Meste nad Váhom, v Komárne, v Dubnici a na Myjave. Tieto školy, z ktorých niektoré dnes pri dostatku priestorov a moderného vybavenia sa nielen vyrovnajú, ale aj predbehli svoj vzor, sú organizačne a pracovne vo všeličom zaviazané Strednej priemyselnej škole strojníckej v Bratislave. Možno teda povedať, že na organizácii a budovaní strojárskeho odborného školstva na Slovensku má svoj podiel aj naša škola. Spracovala: Mgr. Antónia Borčinová Výber období v textovej časti: Do roku 1903  |   Roky 1903 - 1919  |   Roky 1919 - 1948   |   Roky 1948 - 1989   |  Roky 1989 - 2003 |